HEARING VOICES STRATEGIJE

Ovo što sledi su predlozi kako da ljudi koji imaju iskustvo sa glasovima, vizijama ili taktilnim senzacijama, lakše izađu na kraj sa njima. Nadamo se da neke od ovih ideja mogu da pomognu vama ili nekome do koga vam je stalo, na putu ka tome da živite pozitivno sa ovim iskustvima i da njima ovladate.

Setite se da niste sami:

Istraživanja pokazuju da 4% ljudi čuje glasove, što je otprilike isti broj ljudi koji ima astmu. U prošlosti je bilo puno uticajnih ljudi koji su imali ovo iskustvo: proroci, doktori i psiholozi, filozofi, umetnici, pesnici, istraživači i političari.

Ovaj spisak strategija je sastavila Hearing Voices grupa iz Mančestera.Budite spremni: Neki ljudi prepoznaju znak upozorenja da će glasovi da počnu. Na primer, znaju šta može da bude okidač ili čuju drugi zvuk kao zviždanje ili dodatni otkucaj srca. Ovo može da se iskoristi kao pozitivna stvar zato što ste na taj način unapred upozoreni. Možete da naučite da koristite tehnike disanja i opuštanja kako biste se odmah smirili. Odlučite da li želite da ih slušate, i ako ne želite, čim čujete zviždanje (upozorenje), odvratite sebi pažnju nečim.

Ne verujte u ono što vam glasovi govore: Ovo može biti teško i zahteva puno posvećenosti, ali vi ne morate da verujete i radite ono što vam glasovi govore. Budite svesni da glasovi ponekad postanu zločesti i veoma uporni baš kada im se usprotivite. Ovo može da znači da oni znaju da njihovo vreme polako prolazi.

Koristite selektivno slušanje: Neki ljudi koji čuju glasove smatraju da imaju i pozitivne i negativne glasove ili da isti glasovi mogu ponekad da govore pozitivne stvari koje pomažu a ponekad negativne stvari koje ometaju, pa zato razvijaju sposobnost selektivnog slušanja i uče da uzmu ono što im je korisno a da ignorišu ostalo. Na primer izjava “Moram da stignem do prodavnice dok se ne zatvori”. Postoji razlika između ovog načina obraćanja i “Mi hoćemo da ti odeš do prodavnice pre nego što se zatvori”. Često su u pitanju suptilni prelazi između podsećanja samog sebe na nešto i komunikacije sa glasovima. Promena izjava kao što je “Mi hoćemo da izađeš iz kuće odmah” u “Ja idem napolje” može biti korisna.

Brinite o sebi: Redovno tuširanje i kupanje može imati terapeutska dejstva. Ovo može biti izazov za ljude kada su neraspoloženi, ali može biti i odličan način da se razmazite. Probajte da puštate opuštajuću muziku kada se tuširate.

Mali ciljevi kao oslonac u napretku: Postavite sebi male ciljeve za početak, kao na primer da izlazite u šetnju određen vremenski period svaki dan. Setite se da nagradite sebe za napredak koji postižete.

Budite zauzeti: Nekim ljudima je bilo veoma korisno da budu zauzeti kako bi skrenuli pažnju sa glasova. Sa druge strane, nekome to ne odgovara jer ga umara i ograničava. Eksperimentišite sa različitim aktivnostima i pronađite šta radi kod vas.

Hearing Voices Grupa: Odlazak na ovakvu grupu može da vam omogući da provedete vreme u društvu ljudi koji zaista razumeju šta znači živeti sa iskustvom čujenja glasova. Ovo može da stvori osećaj pripadnosti i solidarnosti među članovima grupe koji utiče pozitivno na smanjenje osećaja izolovanosti koji mnogi ljudi sa ovim iskustvom imaju. Mnogi ljudi su otkrili da su glasovi počeli nekim traumatičnim događajem u njihovom životu. Grupe mogu da ponude zaštićeno mesto za istraživanje ovih iskustava.

Struktura i rutina (navike): Mnogi ljudi koji čuju glasove su otkrili da planiranje, u kombinaciji sa dobrom svešću o sebi, može biti od velike pomoći. Na primer, osoba koja uglavnom čuje glasove popodne može da isplanira da obavi kuvanje i čišćenje ujutro, a onda da se popodne odmara.

Mreža podrške: Može da bude od velike pomoći da izgradite mrežu ljudi u vašem životu koji mogu da vam pruže podršku na različitim nivoima u različito vreme i na različite načine. Neki od tih ljudi mogu biti vaši prijatelji, rodbina, partner, doktori i ostali.

Obučavajte druge kako mogu najbolje da vam pomognu: Korisno je da razvijete svoje komunikacijske sposobnosti kako biste mogli da uputite ljude kojima je stalo do vas, koji je najbolji način da vam pomognu. To bi trebalo da budu ljudi u vašem životu koji su spremni da vas podrže u lakšem izlaženju na kraj sa vašim iskustvima, putem svojih profesionalnih ili ličnih mogućnosti. Dajte im jasne i precizne opise onoga što smatrate da vam pomaže i zašto, i kako drugi mogu da vam pomognu.

Razvijајte svoja sopstvena pravila angažovanja: Mnogi ljudi su unapredili sposobnost da budu asertivni sa svojim glasovima. Ovo može da podrazumeva sklapanje sporazuma sa glasovima. Na primer time što im se obratite sa “Previše sam zauzet da bih sada sa tobom razgovarao” ili “Saslušaću te ako se vratiš u 7 kada završim sa večerom”. Ponekad glasovi poštuju ovakve sporazume. Drugi ljudi nalaze da im više pomaže da ignorišu glasove. A neki drugi da se bolje osećaju ako viču na svoje glasove ili ih psuju.

Koristite mobilni telefon: Nekim ljudima znači da viču i urlaju na svoje glasove kada oni postanu previše zločesti na javnimmestima, ali ovo može biti nezgodno. Probajte da nosite mobilni telefon ili igračku koja je jeftinija, u ovakvim prilikama- na taj način možete da vičete na glasove a da ne privučete pažnju drugih ljudi. Ovo može da se primeni i sa javnom govornicom ukoliko naiđete na nju u trenutku kada vam je potrebna.

Budite kreativni: Pisanje, crtanje ili vajanje onoga što vidite ili čujete može biti korisno u ovladavanju ovakvim iskustvima.Može takođe da pomogne da vam skrene pažnju sa glasova. Možete da razvijete kreativni potencijal i steknete osećaj postignuća. A može da bude i veoma opuštajuće.

Hobiji: Ako ste raspoloženi, grupe sličnih interesovanja mogu biti odličan način da upoznajete ljude i učite. Ako vam se to ipak čini previše,  različita sastajališta kao što su centri (drop in centri) mogu da budu dobar način da ponovo izađete među ljude i počnete da ih upoznajete.

Muzika: Ovo je veoma popularna strategija. Različiti tipovi muzike mogu nekome da pomažu a nekome ne. Saznajte šta za vas ima terapeutska svojstva. Nekim ljudima slušanje muzike sa slušalicama pomaže da skrenu pažnju sa glasova.

Dnevnik: Vođenje dnevnika u koji ćete upisivati šta vam glasovi govore i kako se vi osećate povodom toga može biti veoma korisno u razvoju svesti o sebi i pronalaženju šablona, osvešćivanju stvari zbog kojih se osećate loše i koje aktiviraju vaše glasove. Neki ljudi imaju utisak da bi ponekad voleli da popričaju o svojim iskustvima sa nekim profesionalcem, kao što je na primer psiholog ili volonter, ali ne uspevaju da nađu adekvatne reči. Neki su shvatili da mogu da daju taj dnevnik profesionalcu sa kojim žele da podele svoju priču i da to može da im olakša da mu predstave kako njima u životu zaista. Sa druge strane, nekima samo prija da imaju gde da zapišu svoje probleme i izbace ih iz sebe, bez dalje potrebe da ih bilo kome čitaju, ili čak sa namerom da ih na kraju bace u đubre. Uvek imajte na umu da je to što pišete vaše lično vlasništvo i čuvajte ga na sigurnom mestu. Nemojte ga davati nikome osim ako ne odlučite to svojom slobodnom voljom.

Religiozna aktivnost: Nekim ljudima duhovnost pomaže da žive sa svojim glasovima. Budite veoma obazrivi sa različitim sektama i kultovima, kao i ljudima koji vas pritiskaju da se u nešto uključite više nego što vi želite. Uvek kada prvi put idete na neko mesto, povedite prijatelja sa sobom.

Molitva i molitva sa drugima: Neki ljudi koji čuju glasove su posebno opisali dobrobit molitve kao i molitve drugih ljudi za njih u periodima borbe sa teškim trenucima.

Promenite sliku: Ako vidite zastrašujuće slike koji nastaju na zavesama ili tepisima na primer, možete da probate da promenite njihov oblik u nešto neutralno kao što je cvet ili drvo.

TV i radio: Nekim ljudima TV i radio služe da skrenu pažnju sa glasova. Drugima smeta što se oni mešaju sa glasovima i to stvara napetost. Ali ukoliko ugasite TV ili radio zbog vaših glasova, može da znači da dopuštate glasovima da kontrolišu vas i vaše vreme. Ako shvatite da određene reči ili događaji na radiju i TV-u podstiču vaše glasove ili veoma teška osećanja, pokušajte da promenite kanal umesto da potpuno ugasite TV.  Ako se neprijatnost nastavi, onda ugasite. Ljudima kojima je teško da se koncentrišu na čitanje knjiga, TV ili radio, može da koristi da počnu od knjiga za decu kako bi polako jačali koncentraciju.

Lekovi: Pronalaženje pravog leka za vas može biti korisno, ali često je potrebno vreme i period isprobavanja i grešaka, dok ne pronađete pravu kombinaciju (idealno u saradnji sa psihijatrom). Pronalaženje prave doze za vas može da bude veoma važan faktor u određivanju uspešnosti vašeg oporavka.

Čitajte i učite o čujenju glasova: Naučite sve što možete o drugim ljudima koji su imali ovakva iskustva. Nekoliko knjiga koje su napisali osnivači pokreta Hearing Voices i eksperti po iskustvu će biti prevedene u narednom periodu i moćićete da ih pročitate.

Adrenalin: Neki ljudi vole horor filmove ili akcione filmove zbog delova u kojima je akcija na vrhuncu i luči se adrenalin. To im pruža mogućnost da skrenu pažnju sa glasova. Ako je ovo vaš slučaj, imajte na umu da ovako aktiviranje adrenalina  kasnije može da vam oteža opuštanje kada budete hteli da zaspite, tako da pokušajte ovu strategiju da koristite danju a ne uveče pred spavanje.

Alternativne komplementarne terapije: Mogu se koristiti kao zamena za tradicionalnu medicinu i uključuju na primer masažu i akupunkturu i mnogi ljudi nalaze da im to pomaže.

Samo-povređivanje: Ponekad ljudi samo-povređivanje opisuju kao način da skrenu pažnju sa glasova i izađu na kraj sa njima. Ako je ovo vaš slučaj, pokušajte da nađete alternativne načine izražavanja ove potrebe, ili mnogo kontrolisanije “samo-povređivanje” kao što je da na primer kada dobijete ovu potrebu, pokušate da nosite gumenu znojnicu oko zgloba na ruci umesto da povredite sebe. Alternativa samo-povređivanju može da bude i crtanje po sebi crvenim markerom, ili na primer stiskanje kocke leda na vašim rukama. 

Budite svesni korišćenja supstanci: Nekim ljudima upotreba droge ili alkohola toliko negativno utiče na glasove da oni biraju da ih ne koriste. Budite svesni rizika povezanih sa drogom i alkoholom i kako oni utiču na vaše glasove.

Koristite vizualizaciju: Korišćenje kreativne ili pozitivne vizualizacije može biti veoma korisno. Na primer da zamišljate kakvi biste voleli da budete u određenim situacijama. Ako čitate i zamišljate priču u svojoj glavi, dok čitate možete koristiti maštu da stvarate i menjate mentalne slike. Stvorite sobu u glavi čiji ključ samo vi imate i koristite ga  da zaključate svoje glasove kada želite da ih sklonite.

Slavite: Nagradite sebe nekim malim poklončićem ili častite sebe svaki put kada uspete da uspostavite kontrolu. Kada glasovi postanu manje učestali, nekim ljudima može da se učini da je ostala praznina koju moraju nekako da popune. Kada se ovo dogodi, ljudi mogu da postanu uznemireni. Ova uznemirenost može ponovo da probudi glasove. Budite pažljivi i svesni ovakvih trenutaka, mislite pozitivno, održite kontrolu i koristite vašu mrežu podrške.

Leave a Reply